Motor duw- sleepboot Aquila

 

De sleep- duwboot Aquila is een echte Damenvlet, er staat in de papieren een sleepboot met duwsteven.
M.SV. Eninummer 02103737
Brandmerk: 36576 B 2015
Bouwjaar 1963 werf, Damen Shipyards Hardinxveld B.V.,
Bouwnummer 288
Lxbxhxdg.: 12,99 x 3,79 x x 1,5 meter,
Verplaatsing 3,9m
Huidige motor 1 x 6 cilinder Scania DS11 van 1972 inbouw 1995 vermogen 212 apk. = 156 kW. bij 1800 r.p.m. in 2000 volledig gereviseerd, daarvoor 210 pk Volvo Penta uit 1971, tijdens de nieuwbouw is er een 160 pk V8 Glennifer in gezet.
De Aquila mag in de oliehavens komen. Ze heeft een ADN deelcertificaat (duwcertificaat van 1325 m3).

Ex-namen:
17-07-1963 Roeland (2)/A.C.Haarsma, Oegstgeest
10-11-1993 O.B.A./Overslagbedrijf OBA Group B.V., Amsterdam
13-11-1995 Elise 4/J.C.Hazekamp Sleepdienst A.B.S. Elise, Amsterdam
23-08-2000 Elise 4/R.van der Zee B.S.T. Dintelsas, Dinteloord
13-11-1995 Doorhaling der teboekstellingsnummer 3737 B Dord 1963
??-11-2000 Simson 2/P. Bramson, Wormer
2006 Oiltanking Amsterdam OTA

Meetnummer: A19887N

Meetnummer:
A19887N
District en volgnr.:
Amsterdam 19887
Meetdatum:
6 december 1963
Meetplaats:
Eerste meting?:
Ja
Naam schip
Roeland
Opmerking bij naam schip:
Scheepstype:
sleepboot
Materiaal:
onbekend
Werf:
Gebr. Damen
Plaats werf:
Hardinxveld
Bouwjaar:
1963
Lengte:
12 m 63 cm
Breedte:
3 m 56 cm
Inzinking:
0 m 84 cm
Waterverplaatsing:
3,649 ton
Eigenaar:
Domicilie:
Opmerking bij eigenaar:

 

Kadaster

Brandmerk:
3737 B Dord 1963
Opmerking:

De Aquila is ontstaan uit een succesvol ontwerp, bronvermelding sleep- en duwvaart.

Het begint in januari 1953, toen Jan Hoogendoorn knecht was op een luxemotorboot welke geladen lag met stro in de haven van Scharrendijken, toen daar tijdens de wel bekende storm de dijken doorbraken.
Het schip werd gevorderd, omdat men het stro nodig had voor het vee dat was gered van het ondergelopen land.
Hierdoor kwam Jan Hoogendoorn toen tijdelijk zonder werk te zitten.
Hij besloot daarom aan de wal zich aan te melden als varensman.
Hij werd direct aangesteld als schipper op een klein vletje, waarmee hij nog verscheidene mensen en dieren heeft gered uit ondergelopen boerderijen.

Het varen met een vlet heeft hem toen zo gegrepen, dat hij kort daarna in dienst getreden is bij de firma ‘W van Laar’.
Hij kwam te varen op de Jumbo, dat was een Schliekervlet.

Na de ramp van 1953 kwam er steeds meer vraag naar sleepboten en motorvletten.
Jan Hoogendoorn heeft toen zijn ideeën over een boot op papier gezet.
Met deze tekening is hij in 1956 naar de scheepswerf de gebr. Damen in Hardinxveld gegaan.

Voor die tijd waren de eisen, welke Jan Hoogendoorn had aan de te bouwen vlet, afwijkend van wat er in die tijd gewoon was.
– Zo moest het een vlet zijn maar wel met een steven, dit om het stampen en buizen zo veel mogelijk tegen te gaan.
– Onder water moest de steven weg lopen; het idee van een ijsbrekersteven. Hierdoor kan je dichter bij een krip of dijk komen.
– De machine kamer moest achter de stuurhut komen, dit om het geluid te reduceren in de stuurhut.

In juni 1957 was het zo ver, de eerste vlet (Mea Vota) liep in Hardinxveld van de helling.
Dat het model en idee nog niet zo verkeerd waren bleek wel uit het feit dat er gelijktijdig een zusterschip bij Damen van de helling liep. Dat was de Marijke voor de baggermaatschappij Holland B.V.

Er zijn van dit model 7 stuks gebouwd waarvan de Aquila  er ook een is.

Deze vletten werden vaak ingezet voor het verslepen en positioneren van een boorbak, waarmee onderzoek werd gedaan over de gesteldheid van de bodem waar later de dammen in Zeeland zouden komen (Deltawerken).

 

line