Sagitta vof

Heb je een boot nodig...? Bel ons!

06 51609240

Motor duw- sleepboot Aquila

De Aquila is een echte Damenvlet, er staat in de papieren een sleepboot met duwsteven.

M.SV.  Eninummer 02103737

Brandmerk: 36576 B 2015

Bouwjaar 1963 werf, Damen Shipyards Hardinxveld B.V.,                        

Bouwnummer   288

Lxbxhxdg.: 12,99 x 3,79 x  x 1,5 meter,

verplaatsing 3,9m 

Huidige motor 1 x 6 cilinder Scania DS11 van 1972 inbouw 1995  vermogen 212 apk. = 156 kW. bij 1800 r.p.m. in 2000 volledig gereviseerd, daarvoor 210 pk Volvo Penta uit 1971 tijdens de nieuwbouw  ie er een160 pk V8 Glennifer in gezet

De Aquila mag in de oliehavens komen ze heeft een ADN deelcertificaat. De Aquila heeft een duwcertificaat van 1325 m3.


Ex namen: 17-07-1963 Roeland (2)/A.C.Haarsma, Oegstgeest 10-11-1993 O.B.A./Overslagbedrijf OBA Group B.V., Amsterdam 13-11-1995 Elise 4/J.C.Hazekamp Sleepdienst A.B.S."Elise", A.dam 23-08-2000 Elise 4/R.van der Zee "B.S.T. Dintelsas", Dinteloord

13-11-1995 Doorhaling der teboekstellingsnummer 3737 B Dord  1963

??-11-2000 Simson 2/P. Bramson, Wormer

??-??-2006 Oiltanking Amsterdam OTA

Meetnummer: A19887N

 

Meetnummer:
A19887N

District en volgnr.:
Amsterdam 19887

Meetdatum:
6 december 1963

Meetplaats:

Eerste meting?:
Ja

 

 

Naam schip
Roeland

Opmerking bij naam schip:

 

 

Scheepstype:
sleepboot

Materiaal:
onbekend

Werf:
Gebr. Damen

Plaats werf:
Hardinxveld

Bouwjaar:
1963

 

 

Lengte:
12 m 63 cm

Breedte:
3 m 56 cm

Inzinking:
0 m 84 cm

Waterverplaatsing:
3,649 ton

 

 

 

Eigenaar:

Domicilie:

Opmerking bij eigenaar:

 

 

 

Kadaster

Brandmerk:
3737 B Dord 1963
Opmerking:
-

De Aquila is ontstaan uit een succesvol onderwerp bronvermelding sleep en duwvaart:

Het begint in januari 1953, toen Jan Hoogendoorn knecht was op een luxemotor welke geladen lag met stro in de haven van Scharrendijken,toen daar tijdens de wel bekende storm de dijken doorbraken.
Het schip werd gevorderd,doordat men het stro nodig had voor het vee wat was gered van het onder gelopen land.
Hierdoor kwam Jan Hoogendoorn toen tijdelijk zonder werk te zitten.
Hij besloot daarom aan de wal zich aan te melden als varensman.
Hij werd direct aangesteld als schipper op een klein vletje waar hij nog verscheidene mensen en dieren heeft gered uit ondergelopen boerderijen.

Het varen met een vlet heeft hem toen zo gegrepen,dat hij kort daarna in dienst getreden is bij de firma ‘W van Laar’.
Hij kwam te varen op de Jumbo, dat was een Schliekervlet.

Na de ramp van 1953 kwam er steeds meer vraag naar sleepboten en motorvletten.
Jan Hoogendoorn heeft toen zijn ideeën over een boot op papier gezet.
Met deze tekening is hij in 1956 naar de scheepswerf de gebr.Damen in Hardinxveld gegaan.

Voor die tijd waren de eisen, welke Jan Hoogendoorn had aan de te bouwen vlet, afwijkend van wat er in die tijd gewoon was.
- Zo moest het een vlet zijn maar wel met een steven, dit om het stampen en buizen zo veel mogelijk tegen te gaan.
- Onder water moest de steven weg lopen het idee van een ijsbrekersteven.
Hierdoor kan je dichter bij een krip of dijk komen.
- De machine kamer moest achter de stuurhut komen,dit om het geluid te reduceren in de stuurhut.

In juni 1957 was het zo ver de eerste vlet (Mea Vota) liep in Hardinxveld van de helling.
Dat het model en idee nog niet zo verkeerd was bleek wel dat er gelijk tijdig een zusterschip bij Damen van de helling liep dat was de Marijke voor de Baggermij de Holland.

Er zijn er van dit model er 7 stuks gebouwd waarvan Eva er ook een is.

Deze vletten werden vaak ingezet voor het verslepen en positioneren van een boorbak, waarmee onderzoek werd gedaan over de gesteldheid van de bodem waar later de dammen in zeeland zouden komen. (Deltawerken)

In deze periode was de thuishaven van de Eva (Ex naam KIL) Terneuzen.