Gemini

line
Duwboot Gemini ex Elan (023.19514) van Olde & Van Dijk uit Dronten Zij werd in 1907 als stoomsleepboot met bouwnummer 42 gebouwd bij Prins, ook bekend als de Arnhemse Stoomsleephelling Mij in Arnhem. Ze kwam in de vaart als Jacob Hugo (europanummer: 4301970) van Belz uit Koblenz. De afmetingen waren 27,50 x 5,38 x 1,62 meter en ze was uitgerust met een Prins stoommachine (nr 162) en ketel (nr 169) met 91 vierkante meter verwarmd oppervlak. Het vermogen was 265 ipk. Van 1921 tot 1941 voer ze als Deutschland van Schulte & Bruns uit Emden en voorts tot 1958 als Justitia VIII van W. Bossmann uit Mainz. In 1958 werd ze gekocht door W. Bachmann uit St. Goar die haar motoriseerde met 500 pk MWM en als Bacchus (43.01970) in gebruik nam. Later voer ze tot 1990 als Bacchus van V. Bopp uit Assmanshausen, die haar voornamelijk inzette als voorspanboot op het traject St. Goar-Bingen.
-
In 1990 werd ze zonder naamswijziging verkocht aan H.J.A.G. Pijl uit Brielle & W.L. de Man uit Rotterdam die haar ombouwden tot duwboot en voorzagen van 965 pk Caterpillar. Sinds 1991 voer ze als Elan. In 2001 werd een nieuwe Caterpillar 3508 DITA van 855 pk ingebouwd welke in 2020 volledig gereviseerd is door www.sagittavof.nl die haar de naam Gemini heeft laten houden alleen de thuishaven is Katwijk geworden.

Als stoomsleepboot Deutschland.

Als stoomsleepboot Justitia VIII

Als voorspanboot op de Rijn Bacchus

Als Gemini.